Det er omlag 1100 tunneler i Norge, og de siste årene har alvorlige branner rammet flere av Norges viktigste tunneler.
Tidligere denne måneden ble Oppljostunnelen over Strynefjellet siste eksempel, da en personbil tok fyr midt inne i den omlag 4,5 kilometer lange tunnelen. Og i starten av august måtte Oslofjordtunnelen igjen stenge i lang tid etter at en trailer tok fyr i den bratte og ulykkesutsatte strekningen mellom Hurum og Drøbak.
Undersjøiske tunneler og lange tunnelstrekninger utgjør en risiko både for yrkessjåfører og privatpersoner. Mange tunneler i Norge er potensielle dødsfeller ved kraftig røykutvikling.
- Risikofaktorene er ulykker som kan skape brann eller røykutvikling i en tunnel der det er begrensede rømningsveier og vanskelig å kjøre bort fra situasjonen. Dette kan være forårsaket av møteulykker, kollisjon i vegg, eller ved teknisk svikt på bremser og lignende der varmgang forårsaker brann, forklarer Jan Asle Espeland, HMS-ekspert og regionansvarlig for Vestlandet i Skydda Norge. Skydda er ledende i Norden på arbeidssikkerhet og personlig verneutstyr innenfor transport, bygg og industri.
LENGST: Verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen, er nesten 25 kilometer lang og går mellom Aurland og Lærdal i Sogn og Fjordane. Den ble åpent i 2000 og er èn av ca 1100 tunneler på veinettet i Norge.
Ved en brann utvikles farlig røyk og giftige gasser. Derfor er det viktig med riktig beskyttelse for å ha mulighet til å komme seg trygt ut i sikkerhet.
Skydda og samarbeidspartneren SG Safety anbefaler at bilister og yrkessjåfører har en enkel fluktmaske plassert i kjøretøyet som beredskap i tilfelle tunnelbrann.
Masken - eller flukthette som den egentlig heter - består av filtrerende åndedrettsvern i kombinasjon med hette til bruk ved evakuering under brann eller ved kjemikalieulykke.
- Jeg mener at flukthette burde være like selvsagt som et sikkerhetsbelte. Har du masken på, så vil du også være i bedre stand å hjelpe andre i en kritisk situasjon.
En vanlig flukthette har omlag 15 minutters brukstid og er enkel å oppbevare i bilen. Sundströms versjon av flukthetten veier kun 590 gram og ligger i en vakuumpakket aluminiumspose. Flukthetten åpnes kun ved behov, og kan derfor ligge i ti år uten at den trenger å byttes ut.
- Vi opplever at flere og flere etterspør slike masker, både bedrifter og privatpersoner. Undersjøiske tunneler er særlig utsatt for branner, og tyngre kjøretøy er overrepresentert. Ved tunnelbranner er det ikke bare kullos og støv som utgjør en risiko. Man vet aldri hvilke stoffer som tar fyr, og farlige gasser kan oppstå alt etter hvilke materialer som brenner, forklarer Katrine Tonning, leder for Marked og kommunikasjon i SG Safety.
Kilde: Statens vegvesen
Last ned A4 plakat av flukthetten her.
Skriv ut og skriv inn utsalgspris.
Last ned produktblad for digital utsendelse.
Kilde: Statens vegvesen
.
Følg oss på sosiale medier: